Prive Sauna Akwa > Last Minute Prive Sauna > Last Minutes Everberg >

PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Hoe jezelf motiveren om te sporten?



Sportmotivatie


Onderzoek heeft uitgewezen dat velen onder ons van mening zijn dat ze te weinig sporten of aan beweging doen. Maar hoe komt dit? Bij het stellen van deze vraag komen de klassieke antwoorden weer naar boven: geen zin om uit de zetel te komen, geen tijd om uitgebreid te sporten, geen zin om met de fiets of met de auto naar de fitness te gaan, sportkledij zit in de was enzovoort, enzovoort. Echter, hoe minder je aan sport doet, hoe groter de kans op allerlei kwaaltjes.

Worstel jij ook met dit probleem? Pak de koe dan bij de hoorns en start vandaag nog met je goede voornemens! Hieronder vind je alvast enkele tips om jezelf te motiveren en om deze motivatie ook elke dag te behouden.


Laat je niet (mis)leiden door je enthousisasme

Velen beginnen te enthousiast aan hun hele bewegingsproces met spierpijn en verzuring tot gevolg, wat dan weer demotivatie teweegbrengt. Wil je dit voorkomen? Wil je weten hoe je perfect moet bewegen en achteraf niet zal afzien? Dan is een sportdokter of bewegingsdeskundige misschien wel de aangewezen persoon. Hij of zijn zal je immers kunnen uitleggen hoe je lichaam reageert op bepaalde bewegingen en waarom het dit doet. Elk lichaam is namelijk verschillend en de beweging moet daarom ook aangepast worden aan de noden en eisen van sportende vrouw jezelf en niet aan dat van een ander. Het is ook van belang te beseffen dat beweging niet perse sporten inhoudt: elke dag een halfuurtje wandelen of fietsen is al voldoende.


Regelmaat schaadt zeker niet

Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld iedere maandag en donderdag zult sporten. Hou dit vervolgens zo goed mogelijk vast. Een techniek om jezelf te motiveren is het opbouwen van een serie. Het is de kunst om de serie zo lang mogelijk te maken. Dus als je drie maanden trouw je schema volgt heb je een serie van 12 weken opgebouwd. Als je deze dan doorbreekt moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Hoe langer de serie wordt des te gemotiveerder je bent om hem niet te doorbreken.


Maak het van jezelf

Vaak krijg je te horen dat sport saai is. Maar dat is allesbehalve de waarheid. Je allerlei dingen doen om je sport op te fleuren. Ga je naar een fitness? Lluister je favoriete muziek op je smartphone, het is een ware boost zijn tijdens je oefeningen! Ook kun je kiezen voor een sport die je leuk vindt om uit te oefenen, zoals voetbal, tennis, batminton, lopen of zwemmen. Ook een vriend of vriendin kan je sport een extra touch geven. Een gezellige babbel tussendoor maakt de oefeningen plots een heel pak minder zwaar!


Focus op je vooruitgang

Heb je moeite om gemotiveerd te blijven of ben je vaak snel ontmoedigt door eventuele mindere resultaten? Dan is het hoogtijd om je te leren focussen op de positieve resultaten van je beweging. Zoal bij alles in het leven, komt er bij sport ook wel eens iets negatiefs bij kijken. Iedereen heeft al wel eens een mindere dag, maar laat dit geen reden zijn om je te laten demotiveren! Laat je schouders niet hangen en stap weer met opgeheven hoofd naar buiten. Trek je op aan de positieve resultaten en laat de slechtere voor wat ze zijn!


Vergeet niet op tijd en stond te relaxen

Sauna


Vergeet niet dat je ook moet ontspannen. Na sport hoort wat rust, en dat kan je op verschillende manieren doen.

Op een eerdere blogpost van Akwa vindt je informatie over een sauna na het sporten.






Terug naar privé wellness Akwa