Prive Sauna Akwa > Last Minute Prive Sauna > Last Minutes Everberg >

PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Slechte eetgewoonten doorbreken


Eten door stress

Deskundigen schatten dat overeten in 75 procent van de gevallen te wijten is aan emoties. Eet u als u boos bent? Als u zich verveelt? Als u alleen bent? Op een feestje waar u niet op uw gemak bent? Analyseer wat er de oorzaak van is dat u naar eten grijpt. Dat is de eerste stap in het doorbreken van die gewoonte. 

emotioneel eten overwinnen

Emotioneel eten overwinnen

Zodra u weet welke emoties er achter slechte eetgewoontes zitten, kunt u er iets aan doen. Bent u boos, zet dan muziek op en dans. Maakt u zich zorgen? Zet het nieuws uit en lees een grappig boek of zet een komisch programma op.Bent u bedroefd? Lees een inspirerende tekst, mediteer, of bel een vriend. Voelt u zich eenzaam? Bel of schrijf een vriend, of wandel naar een drukke plaats, zoals de bibliotheek. 

Onthoud dat u met eten geen problemen kunt oplossen, maar ze in het beste geval alleen tijdelijk kunt wegstoppen. 

Praten in plaat van eten

Ga op een feestje niet naast een schaal chips staan waar u gedachteloos van blijft eten terwijl u met de andere gasten praat. In plaats van tijdens het praten ongemerkt veel te eten, kunt u zich beter concentreren op het praten en ver van de hapjes gaan staan. 

Arriveert u op een picknick of barbecue, neem dan een caloriearm drankje en kies een plek aan een tafel met vrienden, familie of vriendelijke mensen die u nog niet kent. Ga alleen naar het buffet met een duidelijk doel. Neem een bord, kies zorgvuldig wat eten uit en keer terug tussen de mensen. 

Hou uw gevoelens bij met een dagboek

Als u aandacht besteedt aan uw gevoelens door ze op te schrijven, is dat een goede manier om ervoor te zorgen dat u zich waardevoller en beter voelt zonder dat u daar een zak chips voor nodig hebt. 

Noteer uw gevoelens in een dagboek en let op situaties waarin u naar eten grijpt. Dan ziet u 'gevaarlijke' situaties sneller aankomen en kunt u tijdig preventieve stappen ondernemen. 

Geniet van het leven en maak plezier

Als u het druk hebt, biedt eten een snelle vorm van afleiding en troost. Maar zo mist u veel gezondere pleziertjes die u een meer voldaan gevoel geven. 

Wanneer hebt u voor het laatst iets gedaan wat u echt graag doet, zoals naar een museum of concert gaan, in de tuin werken of in antiekwinkels rondsnuffelen? Maak tijd vrij voor plezier en u zult al snel merken dat u helemaal geen koekjes nodig hebt.

Bepaal uw hongergrens

Beoordeel voor u begint te eten uw hongergevoel op een schaal van één tot tien, waarbij één staat voor uitgehongerd en tien staat voor te veel gegeten, zoals u zich bijvoorbeeld na een uitgebreid kerstdiner voelt. Het is pas tijd om te eten als u ongeveer drie hebt bereikt. 

En wanneer moet u stoppen met eten? Als u vijf tot zeven hebt bereikt, met andere woorden als u zich voldaan maar niet te vol voelt. Als u al wilt eten terwijl u nog niet op drie zit, houd uzelf dan in en bedenk dat het niet lang meer duurt voor u wel mag eten. 

Beweeg !

Lichamelijke activiteit verlicht stress en pompt endorfine door uw lichaam, die maakt dat u zich goed voelt - en u verbrandt er calorieën mee.Verplicht uzelf dagelijks minstens een halfuur te bewegen. U kunt wandelen, thuis oefenen met behulp van video's of Youtube, of zich inschrijven voor een cursus, of krachtoefeningen doen in een sportschool of gewoon actief genieten door te tennissen of te bowlen. Uiteraard behoort een bezoekje aan uw favoriete wellnesscentrum ook tot de mogelijkheden.


Christiaan Janssens

CRO Akwa Wellness

5 juni 2018


Terug naar de homepagina