PRIVE Sauna AKWA

Wellness voor lichaam en geest

Veilig in de zon



Bescherming tegen de zon

Te lange blootstelling aan de zon kan leiden tot verbranding, vroegtijdige veroudering van de huid, huidkanker en schade aan de ogen. Bruin worden is lange tijd als gezond beschouwd, maar wordt nu niet meer als zodanig gezien. Te veel zon kan leiden tot uitdroging of een zonnesteek. Als u (vooral in zuidelijke streken) in de zon komt, draag dan goede kleding en een zonnebril.


SCHADELIJKE EFFECTEN VAN DE ZON 

Blootstelling aan de zon zonder beschermende maatregelen kan leiden tot een zodanige verbranding dat u hiervoor de hulp van de dokter moet inroepen. 

Schade aan de huid wordt veroorzaakt door het ultraviolette deel (UV-straling) van het zonlicht, waarvan drie typen bestaan, UVA-, UVB- en UVC-straling. Alleen de twee eerste zijn van belang, omdat UVCstraling de aarde niet bereikt. Te lange blootstelling aan UVB-straling kan huidkanker veroorzaken. Hierin kan ook UVA-straling een rol spelen. 

Zonnebaden op grote hoogte

UV-straling wordt deels gefilterd door dampkring of de wolken. Daarom is de hoeveelheid UV op grotere hoogte groter dan op zeeniveau. Toch kunt u ook op zeeniveau op een bewolkte dag verbranden, omdat altijd wat UV-straling door de wolken kan dringen. Sneeuw en ijs weerkaatsen driekwart van de UV-straling, water reflecteert bijna alle UV-straling.

Bepaalde geneesmiddelen kunnen de gevoeligheid van uw huid voor zonlicht vergroten. Blijf uit de zon als u antibiotica met tetracyclinen gebruikt. Als u de pil slikt, kunnen er pigmentvlekken ontstaan na blootstelling aan de zon. Kies dan voor een ander voorbehoedmiddel. Ook cosmetica en deodorants kunnen een dergelijk effect hebben en moeten dan worden vermeden.

Huidkanker komt in Noord- en West-Europa betrekkelijk vaak voor, zij het veel minder dan in Australië. De kans om huidkanker te krijgen is statistisch groter als u als kind vaak door de zon verbrand bent geweest. Als u rood of blond haar hebt en groene of blauwe ogen, is het risico nog groter. Mensen met een erg lichte huid lopen meer risico dan anderen, omdat de huid weinig melanine bevat dat UV absorbeert. Baby's en kleine kinderen zijn veel gevoeliger voor de zon dan volwassenen. Bescherm ze dus extra goed!

BESCHERMING TEGEN DE ZON 

De chemicaliën in zonnebrandmiddelen en de sunblocks nemen de UV-straling deels of totaal op. Witte en gekleurde sunblocks houden de UV straling volledig tegen en worden door bijvoorbeeld sportlieden gebruikt om bepaalde lichaamsdelen te beschermen, zoals de neus bij wintersport. 

De andere twee zonnebrandmiddelen zijn minder effectief. Zij absorberen maar een deel van het UV-spectrum. Omdat ze doorzichtig zijn, worden ze meer gebruikt dan de sunblocks. De sterkte van zonnebrandmiddelen wordt aangegeven in een beschermingsfactor (SPF, zie onder). Hoe hoger deze factor, hoe groter de effectiviteit, afhankelijk echter van het type huid. Zonnebrandmiddelen kunnen het beste vijftien tot dertig minuten voordat u in de zon gaat, worden aangebracht. Dit moet iedere twee uur worden herhaald. 

Zonnebrandmiddelen zijn onmisbaar als u bij of op water, sneeuw of ijs bent of op grote hoogte. Ook op bewolkte zomerse dagen en in de schaduw moet u eigenlijk zonnebrandmiddelen gebruiken. Voor kinderen onder zes maanden zijn deze middelen niet geschikt. Vraag uw kinderarts om raad.

U kunt het risico van verbranding beperken door tussen elf uur 's ochtends en drie uur 's middags niet te zonnen. De UV-index geeft aan hoe hoog op het middaguur het niveau van de UV-straling isen welk niveau van bescherming wordt aangeraden. 

Bij niveau 1 en 2 is geen bescherming vereist. Bij niveau 3 t/m 7 wordt het opzoeken van schaduw en het gebruik van beschermingsmiddelen aanbevolen. Bij niveau 8 en hoger wordt voor alle huidtypes verblijf in de zon ontraden of intensief gebruik van beschermingsmiddelen sterk aanbevolen. De UV-index wordt dikwijls tijdens het weerbericht vermeld. 

De beschermingsfactor van zonnebrandcrème (SPF)

Zonnecrème

De beschermingsfactor van een zonnebrandmiddel wordt aangeduid op de verpakking met een Sun Protection Factor (SPF). Deze SPF moet zorgvuldig worden gekozen en is afhankelijk van je huidtype. Vraag bij twijfel raad aan je huisarts of apotheker.

Zonnebrandcrèmes worden volgens hun beschermingsfactor ingedeeld in vier klassen:

- lage beschermingsfactor: SPF 6 tot 10
- matige beschermingsfactor: SPF 15 tot 25
- hoge beschermingsfactor: SPF 30 tot 50
- zeer hoge beschermingsfactor: SPF 50+

Per factor kun je met een huidtype III of IV 20 minuten veilig zonnen. Een crème met SPF 12 is dus goed voor twaalf keer 20 minuten = 4 uur zonnen. Halveer deze tijd bij een huidtype II, en nog een keer bij een huidtype I. Vergeet echter niet om steeds na 2 uur, of na het zwemmen, je huid terug in te smeren. Dit is ook nodig indien je gezweet hebt.


Huidtypes en SPF

- Huidtype I is een zeer lichte huid. Mensen met dit huidtype worden maar weinig of helemaal niet bruin en verbranden zeer snel. Ten minste factor 25 of 30 is aan te raden.
- Huidtype II is een lichte huid. Iemand met dit huidtype zal snel verbranden. Aanbevolen ten minste factor 15 tot 25.
- Huidtype III is een licht getinte huid. Deze mensen verbranden niet zo snel en worden ook gemakkelijker bruin. Voor hen is een factor 10 tot 15 aanbevolen.
- Huidtype IV is een getinte huid. Iemand met dit huidtype verbrandt veel minder snel. Toch moeten ook zij zich beschermen tegen de zon. Een zonnecrème met factor 5 tot 10 is aanbevolen.


Hoeveel zonnebrandcréme moet je smeren?


Voor een goede bescherming is het van groot belang om de juiste hoeveelheid crème te gebruiken. De SPF wordt berekend op basis van 2 mg crème per vierkante centimeter huid.

Dit betekent 

- 1 theelepeltje voor het hele gezicht (5% van het lichaamsoppervlak). 

- 2  theelepeltjes voor een arm of been

- 4 theelepeltjes voor de romp aan de voorzijde en de achterzijde 

Omdat je tube anders snel op zou zijn, wordt het gebruik van kleding tegen zonnebrand aanbevolen. 

Kleding

Draag een hoed met brede rand en dichtgeweven kleding die hals en schouders bedekt. Lichtgekleurde kleding kan als deze nat wordt UV-straling doorlaten en biedt dan nauwelijks nog bescherming. Er is speciale, zonnebeschermende kleding voor kinderen te koop. Kies een hoed met een brede rand, zodat ook het gezichtje beschermd is. Loszittende kleding kan bescherming bieden tegen huiduitslag die ontstaat waar zweet zich onder de huid ophoopt.


Zonnebril

Ook zonnebrillen worden wel aangeduid met een beschermingsfactor. Kijk nooit direct in de zon, ook niet door een zonnebril of camera; dit kan schadelijk zijn voor uw ogen.


WAT TE DOEN ALS JE TOCH VERBRAND BENT?


Verbrand door de zon

Zonnebrand is een ontsteking van de huid veroorzaakt door langdurige blootstelling aan de zon. Zonnebrand ontstaat wanneer de ultraviolette straling in zonlicht de cellen in de buitenste huidlaag beschadigt. Dit veroorzaakt pijn, roodheid, zwelling en blaarvorming. De kans op beschadiging is het grootst midden op de dag, als de zon op haar hoogste punt staat en het zonlicht het sterkst is. Zonnebrand kan echter ook ontstaan bij een dunne wolkenlaag, omdat de ultraviolette straling hierdoor niet of onvoldoende wordt tegengehouden. Zonlicht dat wordt gereflecteerd door water of sneeuw, is extra schadelijk, omdat men dan als het ware aan een dubbele dosis wordt blootgesteld. 

SYMPTOMEN VAN ZONNEBRAND

Zonnebrand kan al ontstaan wanneer de huid een halfuur is blootgesteld aan de zon, maar het kan enkele uren duren voordat de symptomen zichtbaar worden. 

Deze symptomen zijn: 

• pijnlijke, rode, warm aanvoelende huid

• zwelling van het getroffen huidoppervlak

• in ernstige gevallen blaarvorming. 

Een paar dagen na het oplopen van zonnebrand wordt de huid droger en gaat vervellen. Ernstige zonnebrand kan in uitzonderlijke gevallen gepaard gaan met een hitteberoerte en shockverschijnselen, een aandoening die dodelijk kan zijn.

WAT KUNT U DOE? 

Als u zonnebrand hebt opgelopen, moet u in de schaduw blijven en veelwater drinken. Een koel bad en verkoelende kompressen verlichten de klachten, evenals vochtinbrengende crèmes. Met een corticosteroïd zal de ontsteking vaak wat sneller genezen. 

Ernstige zonnebrand moet medisch worden behandeld. U moet in dat geval dan ook zo snel mogelijk medische hulp inroepen. Als de zonnebrand gepaard gaat met een hitteberoerte, moet u met spoed in een ziekenhuis worden opgenomen. U kunt zonnebrand voorkomen door de zon zo veel mogelijk te vermijden en uw huid te beschermen als u naar buiten gaat. Herhaal de zonnebrand en langdurige blootstelling aan de zon veroorzaken vroegtijdige veroudering van de huid en vergroten de kans op huidkanker.


DE GOUDEN REGELS OM VERSTANDIG TE ZONNEN


- Voorkom overmatige blootstelling en verbranding. Laat uw huid geleidelijk wennen aan de zon.

- Bescherm uw hoofd, oren, nek en ogen. Denk aan een hoed en een goede UV-werende zonnebril, zowel voor kinderen als volwassenen. Draag beschermende kleding. 

- Smeer onbedekte huid in met een zonnebrandcrème met voldoende UVA- en UVB-bescherming en met een beschermingsfactor (SPF) die voor u geschikt is. Hou hierbij rekening met het huidtype, de leeftijd en de mate van blootstelling aan de zon. Gebruik de zonnecrème royaal en herhaal dit na twee uur of vaker bij een inspanning (zweten) en ook na het zwemmen. 

- Vergeet ook uw lippen niet te beschermen met een lippenbalsem met een hoge beschermingsfactor. 

-Smeer u bij voorkeur in minimum een kwartier voor de blootstelling en vergeet minder evidente plaatsen zoals oren, voeten, knieholte enzovoort niet. 

- Ga niet zonnebaden en vermijd buitenactiviteiten tussen 11 uur en 15 uur. Zoek tijdens die uren de schaduw op.

- De kinderhuid is extra gevoelig voor de zon. Pas extra op met zonnen als u jonger bent dan 18 jaar omdat uw huid dan nog in ontwikkeling is. Houd baby’s en kinderen tot 1 jaar volledig uit de zon.

- Droog u onmiddellijk goed af als u uit het water komt. Waterdruppeltjes op de huid werken als een vergrootglas, wat zonnebrand in de hand werkt. Smeer u erna opnieuw in met zonnecrème met de juiste SPF.

- Drink altijd voldoende water. Wanneer u zweet, verliest u veel vocht.

- Ga onmiddellijk uit de zon als uw huid vreemd reageert, zoals uitslag, jeuk of roodheid en raadpleeg een arts.

- Vraag voor u op vakantie vertrekt naar het zuiden, informatie bij uw huisarts of dermatoloog als u een huidaandoening hebt. Bij sommige aandoeningen helpt UV-licht, bij andere brengt deze juist extra schade toe. Vergeet ook niet dat geneesmiddelen de gevoeligheid voor zonnestraling kunnen vergroten. Lees aandachtig de bijsluiter of vraag het aan uw huisarts.

- Er is geen verschil tussen de straling van de zon buiten en die van een zonnebank. Uw huid reageert daar even goed of slecht op. Onder de zonnebank krijgt u ongeveer evenveel zon als in de zomer in het zuiden van Europa. Mensen met huidtype 1 worden sterk afgeraden om gebruik te maken van de zonnebank.

Geniet van de zon maar hou u aan deze regels om overmatige blootstelling aan en verbranding door de zon te vermijden.


Christiaan Janssens

CRO Akwa Wellness



Terug naar home